Click to play

Sorry,
No shoutbox is available for the moment.
Please be patient and bare with us.
Thank you.

Oct 9, 2011

Tips Pertanian dan Penternakan (Part 2)



Sambungan dari Part 1.

Rancang Perniagaan
Rancang perniagaan anda dengan betul. Pastikan anda membuat unjuran keluar masuk duit modal pusingan setiap bulan. Ini bagi memastikan anda dapat mengetahui untung rugi yang bakal diperolehi.

Pembekal
Hal ini harus dititikberatkan supaya anda dapat mengira perbelanjaan untuk membeli baja/pallet. Jika anda tiada pembekal yang mampu membekal baja/pallet dalam kapasiti yang besar, maka margin keuntungan/kerugian anda juga besar. Pastikan pembekal anda mampu membekal setiap keperluan anda. Bagi saya, satu pembekal adalah lebih baik daripada mendapatkan bekalan daripada ramai pembekal. Di sini, masa anda dapat dijimatkan hampir 100%. Gunakan perkhidmatan daripada jabatan-jabatan yang terlibat terutamanya perkhidmatan pengangkutan untuk mendapatkan bekalan.

Khidmat Nasihat
Anda harus mempunyai komunikasi yang baik dengan pegawai-pegawai di dalam agensi kerajaan di mana mereka dapat membantu dan memantau hasil pertanian/penternakan anda. Ianya penting untuk mendapatkan hasil yang hampir sempurna kerana khidmat nasihat mereka adalah berdasarkan pengalaman pengusaha-pengusaha yang lain. Ini juga dapat membantu anda untuk mencari pasaran eksport jika hasil anda adalah dari kategori yang eksotik.

Kajian
Aspek ini juga amat penting bagi anda melakukan penambahbaikkan. Dari semasa ke semasa, setiap kajian anda itu haruslah dicatatkan di dalam sebuah buku log supaya ianya dapat dipraktikkan dalam musim yang seterusnya. Lakukan kajian dari segi baja, sumber makanan, dan juga pasaran.

Modal
Harus diingat bahawa modal adalah faktor yang kedua terpenting. Pastikan modal yang anda ada mampu untuk menggerakkan aktiviti anda bagi tempoh 6 bulan. Ini adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri.

Semua yang dinyatakan di atas adalah merupakan hasil daripada kajian dan penyelidikan saya sendiri. Ia juga merupakan pengalaman saya di dalam bidang pertanian/penternakan ini. Di harap artikel ini sedikit sebanyak dapat membantu anda untuk memulakan perniagaan di dalam sektor pertanian dan penternakan.

Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, boleh hantarkan email kepada saya di nashrulsabri[at]gmail.com atau tinggalkan komen di sini. Insya Allah saya akan cuba menjawab sebaik yang mungkin. Mana yang baik datangnya dari Allah, yang buruk itu datang dari kekhilafan diri saya sendiri.

Sekian, terima kasih.

Nashrul Sabri

No comments: